Ydelser

Et botilbud, hvor beboerne bor i lejligheder, som er integreret i lokalsamfundet.

Læs mere her

Ydelser

Vores ydelser retter sig først og fremmest mod at opfylde formålet om at have beboere, der har en høj grad af livskvalitet og bliver så selvhjulpne, at de på sigt kan klare sig i egen bolig med mindre eller ingen støtte. 

Som beboer i Boskov får man en kontaktperson, som har den koordinerende rolle i forhold til den helhedsorienterede indsats. Kontaktpersonen er tovholder på diverse sagsforløb for beboeren og sikrer kontinuitet og sammenhæng i dennes liv. 

Den koordinerende funktion indebærer, at vi fungerer som forbindelsesled mellem beboeren og offentlige instanser såsom psykiater, jobcenter, kommune, bank og andre relevante parter. Dette kan også omfatte vores rolle som forbindelsesled mellem beboeren og pårørende, arbejdsgiver, uddannelsessteder og lignende. 

Dette skal medvirke stabilitet og tryghed for borgeren, som er vigtige parametre i forhold til dennes udvikling. 

Indholdsfortegnelse:  

  • ADL-opgaver 
  • Sociale kompetencer
  • Uddannelse og beskæftigelse
  • Støttende samtaler
  • Ledsagelse
  • Færden i det digitale liv

ADL-opgaver 

Vi støtter beboerne ud fra deres individuelle behov, i takt med hvad der vigtigt for dem og deres udvikling.  

Eksempler på fokuspunkter kan være nedenstående: 

  • Struktur i forhold til at komme afsted til beskæftigelse/uddannelse 
  • Struktur i forhold til kalenderstyring 
  • Indkøb og madlavning 
  • Rengøring og tøjvask 
  • Personlig hygiejne 
  • Økonomi 
  • Sundhedsbesøg 
  • Introduktion til det digitale liv, herunder E-boks 

Vi forventer at beboeren samarbejder med personalet omkring de praktiske gøremål på hjemmebesøgene, således at beboerne selv er med til at gøre tingene og derved udvikler sine kompetencer. 

Sammen med beboeren afdækker vi den enkeltes ressourcer og behov for derigennem at styrke livssituationen. Det betyder, at beboeren bliver i stand til at tackle sin egen tilværelse i langt bedre grad. 

Med ADL støtten bestræber vi os på at beboeren opnår bedst mulige forudsætninger for et selvstændigt liv. 

Sociale kompetencer 

Flere af vores beboere kan have udfordringer med at indgå i sociale fællesskaber. Derfor vægter vi de sociale relationer højt og stræber efter at udvikle deres sociale kompetencer.  

Konkret arbejder vi med at støtte beboeren i at interagere med andre mennesker, at acceptere andres meninger, holdninger og adfærd. Beboeren støttes desuden i sin soignering, den generelle opførsel omkring måltider og opfordres til dialog og være nysgerrig på andre ind i et socialt fællesskab.

I bestræbelsen på at udvikle de sociale kompetencer, opfordrer vi den enkelte beboer til at deltage i Boskovs fælles arrangementer såsom; restaurantbesøg, biografture, klubaftener osv. således at de lærer gældende normer her i Boskov og i samfundet. 

Vi støtter også beboerne i at etablere og vedligeholde venskaber samt netværk, både i Boskovs regi og uden for Boskov. 

Uddannelse og beskæftigelse 

Når man bor i Boskov, har vi en forventning om at beboerne har en form for dagbeskæftigelse i dagligdagen, (2 dage om ugen) Det kan enten være i et Aktivitets- og værested, et beskyttet værksted, et praktiksted, et job med løntilskud, et flexjob eller på et uddannelsessted, eller noget helt andet, alt efter den enkeltes ressourcer og behov.

Vi tror på, at mennesket har det bedst med at skulle noget i løbet af dagen, da vi tror på, at det giver et større indhold i livet at være beskæftiget. Det er med til at udvikle beboerne og er også et led i at komme sig ifølge Recovery tankegangen, som vi anvender. 

Når beboeren modtager støtte til beskæftigelse, er det hensigten at han/hun vil få mere struktur på hverdagen og samtidigt have følelsen af at have noget meningsfuldt at beskæftige sig med. Det skulle gerne resultere i et større netværk, som endvidere bidrager til mere selvtillid og et bedre selvværd.

Da alle vores beboere er forskellige, skal beskæftigelsen naturligvis stemme overens med de behov og ressourcer, den enkelte beboer besidder.

Beskæftigelse kan blandt andet være i form af:  

  • Beskyttet værksted 
  • Aktivitets- Værested 
  • Praktikplads 
  • Job med løntilskud 
  • Fleksjob 
  • Uddannelse 
  • Beskæftigelse som er mere fritidsorienteret som eksempelvis fitness træning m.m. 

Vi samarbejder med Gladsaxe Jobcenter, som vedkommende typisk bliver tilknyttet, når han/hun flytter ind hos Boskov, hvis vedkommende er på uddannelseshjælp. 

Støttende samtaler 

Vi tilbyder beboerne individuelle samtaler, hvor vi taler om beboerens tanker, følelser og eventuelle udfordringer. De støttende samtaler, kan være med til at guide beboeren til at overkomme forskellige udfordringer i dagligdagen.

Formålet er at støtte, vejlede og motivere den enkelte beboer i dennes udvikling. 

Hvornår er der brug for støttende samtaler? 

Det er meget individuelt hvilken form for samtale der er behov for. Nogle kan nøjes med en telefonisk samtale, imens andre foretrækker at samtale under hjemmebesøg.

Eksempler på områder og problemer de støttende samtaler omhandler: 

  • Angst 
  • Manglende sygdomserkendelse 
  • Paranoia 
  • Konflikter 
  • Økonomi 

I de individuelle beboersamtaler forsøger vi at motivere beboerne til selv at komme med løsninger på de udfordringer, de står overfor, samtidigt med at vi supplerer med råd og vejledning. Derved oplever beboeren selvbestemmelse, som er med til at understøtte hans/hendes udvikling. 

Ledsagelse 

Vi ledsager beboere som har brug for det, til distriktspsykiatri, jobcenter, læge, tandlæge, diverse møder på Kommunen og mange andre steder.
Det er ofte nødvendigt at støtte dem i at komme op og afsted, samt at være deres bisidder. Som bisidder kan man både bidrage med informationer og understøtte beboernes hukommelse, og have mulighed for at have en dialog om deres oplevelse i sundhedssystemet og myndighederne. 

Som bisidderen er vi ikke kun et ekstra øre, men også en ressource, der kan hjælpe med at formidle beboerens behov og sikre, at de føler sig forstået og respekteret. 

Færden i det digitale liv 

Digital dannelse er nødvendig i forhold til at kunne begå sig i dagens samfund. 

Vi ønsker i samarbejdet med beboerne at støtte med nedenstående punkter, i det omfang at det er relevant. 

  • Mit-ID Vi støtter med opsætning af MitID og hvordan man bruger det i dagligdagen.
  • E-Boks Vi støtter med at huske at tjekke E-Boks og til at læse og forstå indholdet af beskederne. 
  • E-mail Vi støtter med opsætning af E-mail og med at bruge E-mailen i dagligdagen. Vi hjælper også med at vurdere om nogle E-mails kan være svindel, hvis dette er nødvendigt. 
  • Sociale medier Vi taler med beboerne hvad der er god og dårlig opførsel på sociale medier, hvilke billeder og opslag, man lægger op, hvilken tone man skriver i og hvordan man forstår andres opslag m.m. 
  • Shopping Vi støtter med at vurdere om hjemmesiden er troværdighed, ved evt. at tjekke Trustpilot.
  • Dating Vi taler med beboerne om hvilke signaler man udsender, hvilke billeder man lægger op og hvad man skal være opmærksom på i mødet med fremmede mennesker. 

Skriv til os

24840355